2013. augusztus 20., kedd

Helyszín: Gerecse
Időpont: 2013.08.20
Rajthely: Lábatlan

Mecsek 600-as csúcsai után 3 nappal máris következett a legújabb teljesítménytúránk. Ezúttal kicsit kimozdultunk a már jól ismert Mecsek lejtői közül és északnak vettük az irányt. Meg sem álltunk egészen a Gerecse hegységben található Lábatlanig. Fő a változatosság.
A túrának 3-an vágtunk neki, nekem személy szerint ez volt az első teljesítésem ezen a túrán, ebből kifolyólag az útvonalat nem ismertem. Szerencsére a szervezőktől első osztályú itinert kaptunk részletes leírással és jó minőségű Cartographia-s térképpel (igaz fekete-fehérben, de ne legyünk telhetetlenek). Ennek, illetve túratársaim helyismeretének köszönhetően nem is volt problémánk a tájékozódással a túra során.
Pontban 7.00-kor sikerül elrajtolnunk Lábatlanból a piros jelzést követve egészen a Pusztamarótnál található emlékműig (1.kép), ahol első ellenőrző pontunkat találtuk.
Rövid frissítést követően a kék jelzésen haladtunk tovább. A volt hercegprímási kastélynál váltottunk kék háromszög jelzésre és megkezdtük kapaszkodásunkat a Gerecse-tetőre. Az emelkedő alsó szakasza kissé kellemetlen, murvás, talán egykoron műút lehetett, a nyomokban található aszfaltdarabok legalábbis erre engednek következtetni. A TV-torony érintésével érkeztünk meg a hegytetőn található geodéziai mérőtoronyhoz, következő állomásunkhoz. Ezeket a tornyokat még a 70-es években kezdték el építeni az ország több pontján (a Zengőn is található egy ilyen) földmérési céllal, de már már teljesen kihasználatlanok és elhagyatottak. A legtöbbje igen rossz állapotban van (ez a Gerecse-tetőn található különösképpen), ezért felmászni rá nem ajánlott és életveszélyes (2. kép).

A tornyot elhagyva Bánya-hegyen át Vértestolnára vezetett utunk. A helyi presszóban található ellenőrző ponton ismét némi frissítést vettünk magunkhoz, majd folytattuk utunkat. A falu határában ismét a piros jelzésen kapaszkodtunk fel az igencsak meredek Kopasz-bükk lejtőin. Az akadályt leküzdve lényegében már le is tudtuk a túra szintemelkedésének legjavát. Az utolsó 4-5 km-re nagyjából 100 m maradt, amely a Csúcsos-hegynél várt ránk. A hegyre felérve az egykori aknatoronyból kialakított Ranzinger Vince kilátónál (3. kép) volt az utolsó előtti pontunk. Természetesen a kilátóba muszáj volt felmenni, ahonnan közel 400 m-es magasságból tekinthetünk le Tatabányára és környékére. Igaz az idő kissé borult volt és igen szeles, de a kilátás még így is nagyszerű látványt nyújtott.
Innen már tényleg nincs sok hátra. Mindössze 1,2 km-t kellett megtennünk a Turul emlékmű közelében található célig (4. kép). Ez a szakasz igen szépen ki van építve, és ahogy elnéztem igen kedvelt kiránduló hely. A nem éppen ideális időjárási viszonyok mellett is igen sokan kirándultak errefelé.
A célba érkezést követően túránk azonban nem ért véget. Megtoldottuk egy szelektív szakasszal is, hiszen Pécsiek révén nem mindennap járunk erre. Először is meglátogattuk a céltól nem messze található Turul emlékművet (5. kép). Innét ismét megcsodálhattuk Tatabánya látképét, a kilátóhoz képest kicsit alacsonyabb helyről, kicsit más szemszögből, de ez semmit sem vont le látvány értékéből.
De mi nem értük be "csupán ennyivel". A piros jelzésen kicsit visszafelé haladva majd egy szépen kiépített tanösvényre rátérve szintén  látogatást tettünk a Szelim-lyuknál is (6-7. kép). A barlang jó megközelíthetőségének köszönhetően sok turista keresi fel a helyet. Aki erre jár szerintem mindenképp szakítson rá pár percet és keresse fel a helyet, érdemes! A barlang történetéhez egyébként számos monda is fűződik.
A barlang szájától még egy utolsó pillantást vetettünk a tájra (8. kép), majd célba vettük a tatabányai buszpályaudvart és indultunk is haza.
Összességében egy igen kellemes kis túrán vagyunk túl. Már csak túra végén található aknatorony kilátó-Turul-Szelim-barlang közti szakaszért érdemes volt végigmenni ebben az enyhén viharos időben. A szervezésre rossz szavunk nem lehet, jó kis etapot jelöltek ki számunkra. Volt egy-két "combosabb" szakasz, de összességében nem kellett megszakad a teljesítés alatt.